Logg inn

Logg inn med ditt passord for å redigere hjemmesiden!

Skriv inn epostadressen din (må være den som er registrert på Mekke), og trykk på "Send meg passord" for å bli tilsendt nytt passord på epost.

Hopp til innhold

Dysleksi!

10. mars 2020

Dysleksi!

Kinesiologi for dyslektikere

Tenk hva det gjør med følelsene dine å gå gjennom en skolegang, eller kanskje et helt liv, og føle
at du ikke mestrer, selv om du jobber ekstra hardt. – Jeg blir rørt når jeg får lov til å hjelpe barn 
som sliter med lesevansker, sier kinesiolog Isabell Stangeland Flatland hos Klinikk Bedre Helse.

Isabell Stangeland Flatland bruker kinesiologi som metode for å hjelpe barn med dysleksi. – Jeg må være litt teoretisk for å forklare hvordan jeg jobber med dette, sier hun. – Er den nevrologiske flyten hindret av stress, blir det dårlig kontakt mellom høyre og venstre hjernehalvdel. Hjernen bruker ca. 30% av blodet for å fungere optimalt. I stressede situasjoner sender hjernen mye av dette blodet til bl.a. musklene, slik at blodtilførselen til høyre hjernehalvdel blir minimal. Dette gjør det vanskelig å konsentrere seg; det blir som om rullgardina faller ned. En person som av ulike grunner opplever stress i læringsøyeblikket, vil derfor ha vanskelig for å lære noe som helst. En klassisk situasjon er at barnet sitter og venter på sin tur til å lese høyt, og det eneste det kan tenke på, er hvilket avsnitt det skal lese. De får ikke med seg noe av det som blir lest av seg selv eller andre – stress!– Vi reagerer alle ulikt på ”stress”-situasjoner i livet, og noen kan få leseproblemer. Med ”stress”-situasjoner i denne sammenhengen mener jeg ikke det vi vanligvis oppleversom stress eller tidsnød i hverdagen, og for barna er ikke problemene nødvendigvis knyttet til selve skolesituasjonen,poengterer Isabell.

Opprette balansen

Kinesiologi handler om å finne balansen i kroppense energisystem og å trene kroppen til å velge nye måter å reagere på.
Når Isabell skal behandle barn med tall-, skrive- og leseproblemer, starter hun med enkle tester som ikke er ”utfordrende” for barna, men som kan si henne mye om hvor ubalansen i det nevrologiske systemet ligger.


– Jeg jobber ikke i konflikt med den hjelpen barna får på skolen, fortsetter hun. – Kinesiologi som behandlingsmetode er ikke noe trylleri som vil gjøre barna ”klokere”, men det kan hjelpe dem til å få med seg undervisningen og til å få mest mulig ut av sin største ressurs, nemlig deres hjerne, sier Isabell. www.klinikk-bedrehelse.no tlf 950 86 037.



Del denne siden med andre!

Logg inn